tiistai 9. kesäkuuta 2015

Adeus Portugal

Palattiin jo yli viikko sitten Suomeen. On edelleen epätodellista olla Suomessa. Vastahan me oltiin toisella puolella Eurooppaa... Oli outoa astua lentokentältä ulos, kun kello oli kymmenen illalla ja oli tosi valoisaa. Olen kyllä iloinen, että palattiin takaisin kesällä. Ei tää Suomeen paluukaan ihan niin kamalalta tuntunut, vaikka Portugalin lämpöä onkin jo ikävä. Siellä oli viimeisinä päivinä yli 30 astetta lämmintä.

Tuntuu, että puhun koko ajan kaikille Portugalista. Oli aihe mikä tahansa, mulle tulee mieleen meidän reissu. Voin kuvitella, että lähipiiriä alkaa pikkuhiljaa ärsyttää. Mulla alkoi kuitenkin heti maanantaina työt, mikä on vienyt hyvin ajatuksia pois Portugalista.


Portugalista mulla on eniten ikävä ihmisiä, joihin tutustuin. Kaikki olivat huippu tyyppejä! Ihmiset olivat meille uskomattoman ystävällisiä. Portugalilaiset ovat paljon avoimempia ja avarakatseisempia kuin suomalaiset. Ikävä on portugalilaisten rentoa elämänasennetta. Mulla on ikävä myös sitä, että me olimme vaihdon aikana koko ajan menossa. Suomessa kun tulee kyhjötettyä usein ihan liikaa kotona. Lisäksi mulla on ikävä mun kämppistä ja hyvää ystävääni Kristaa! Olimme kolme kuukautta jatkuvasti yhdessä ja nyt täytyykin olla yhtäkkiä ihan yksin!


Lisäksi mulla on ikävä portugalilaista kahvia! Muistan vielä, kun maistettiin sitä Kristan kanssa ensimmäistä kertaa sairaalassa ja olimme sitä mieltä, että se on ihan hirveää. Mutta nyt harmittaa, kun en muistanut ostaa kaupasta sellaisia kahvikapseleita tuliaisena Suomeen. Ihmisten ja kahvin lisäksi ikävä on tietysti myös aurinkoa, rantoja ja merta. Sekä oikeasti hyvää olutta, halpoja juomia ja hyvää musiikkia.
C4 Pedro - Vamos Ficar Por Aqui

Daniel Santacruz - Lento
Mun englanninkielen taitoni parani vaihdon aikana huomattavasti. Lisäksi opin vähän portugalia, erityisesti radiologian sanastoa. Harmi vaan, että Suomessa portugalilaiset eivät ole ihan yleisin potilasryhmä... Vaihdon jälkeen mulle on tullut kauhea matkakuume ja haluaisin tosi paljon taas lähteä jonnekin! Olen saanut myös rohkeutta lisää, ja voisin kuvitella tulevaisuudessa lähteväni töihinkin ulkomaille.


Suomessakin on kuitenkin monia juttuja, joita Portugalissa ollessa kaipasi. Täällä on kaikkialla ihanan puhdasta ja toimivaa. Lisäksi sisällä saa olla ilman kenkiä! Kotonakaan ei haise homeelta, kuten meidän portugalin vuokra-asunnossa. On ihanaa saada nukkua yöt omassa pehmeässä sängyssä, ilman että pelkää löytävänsä sieltä ötököitä. Kaupassa kassoilla ei tarvitse jonottaa puolta tuntia. Lisäksi ihmiset ovat ajoissa eikä aina pidä odottaa muita. 

Kaiken kaikkiaan koko kokemus oli ihan mahtava ja suosittelen vaihtoon lähtöä jokaiselle! :)

- Anna-Sofia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti