keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Kolmas viikko harjoittelussa


Harjoittelu SVUH:ssa on sujunut hyvin. Ensimmäisen viikon olin CT:ssä, toisen viikon leikkaussalissa ja natiiviröntgenkuvantamisessa ja tämän viikon olen viettänyt magneetissa. Erittäin mielenkiintoista on ollut huomata eroja terveydenhuollossa ja kuvantamisessa Irlannin ja Suomen välillä. Dublinissa jonot magneettikuvaukseen voivat venyä jopa 2 vuotisiksi. Se ei ihmetytä minua, sillä St- Vincents University Hospitalissa on vain yksi magneettikuvauslaite, joka pyörii 8-20 arkisin ja lauantaisin 7-19. Koska SVUH on maksasairauksiin erikoistunut sairaala, maksan magneettikuvaus ja MRCP on yleisimpiä tutkimuksia. Sen lisäksi olen nähnyt sydämen, aivojen ja prostatan magneettikuvauksia. Ortopedisiä tutkimuksia, kuten polvia, olkapäitä tms. ei SVUH:n magneetilla juurikaan kuvannetta niiden ollessa vähemmän kiireellisiä usein verrattuna muihin. Röntgenhoitajien anatomian tuntemus täällä on omaa luokkaansa ja sen huomaa eritoten magneetilla. He todella tuntevat sekvenssit ja jokaisen säädön vaikutuksen ja ovat selvästi tottuneempia muuttamaan parametrejä verrattuna siihen mitä näin Taysin magneetilla.


Perjantaina olin ensimmäistä kertaa elämässäni katsomassa livenä rugbyottelua. Leinster(yksi Irlannin joukkueista) kohtasi Edinburghin ja päihitti heidät 39-10. Oli hienoa oppia rugbyn säännöt vihdoin ja menemme muiden vaihto-oppilaiden kanssa lauantaina pubiin katsomaan toista rugbyottelua. :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti